Met ingang van 1 juli wijzigt de opzet van de woensdagavondtraining en wordt deze vervangen door de "woensdagavondrit". De woensdagavondrit heeft een open karakter en staat open voor niet-leden.

    Er zijn vier routes en iedere week wordt een andere route gereden. De routes rouleren iedere week. Vertrek- en eindpunt van alle routes is bij Estria. We starten op woensdag 1 juli met de Peelroute, vervolgens de Brabantroute op 8 juli, Groesbeekroute op 15 juli en de Maasroute op 22 juli. Op 29 juli weer de Peelroute enz.

    Voor vertrek worden groepen samengesteld van minimaal 6 en maximaal 12 personen. Iedere groep bestaat uit deelnemers van zoveel mogelijk gelijke strekte (fietssnelheid).

    Iedere groep rijdt met een wegkapitein. De wegkapitein stuurt de groep aan en houdt de afspraken (regels) in de gaten en ziet erop toe dat alle fietsers in de groep zich aan de verkeersregels houden. De wegkapitein bepaalt het tempo van de groep. De wegkapitein is daarom mede verantwoordelijk voor veiligheid tijdens de tocht en treedt bij pech of ongevallen op als coördinator. De wegkapitein voert bij eerste deelname van niet-leden een korte technische controle uit.

    De snelste groep vertrekt het eerst en de volgende groepen vertrekken met tussenpozen van minimaal twee minuten. Groepen mogen nooit bij elkaar aansluiten!

    Als je het bezit bent van een GPS-apparaat download dan de actuele route van de site van TWC-Grave en meldt je voor vertrek bij de wegkapitein aan als navigator. Per groep maximaal één navigator afspreken.

    Gedragsregels

    • Houd je aan de verkeersregels en gebruik een fietsbel.
    • Maximum snelheid in de bebouwde kom is 25 km/uur.
    • Er wordt als groep gereden, dus: samen uit, samen thuis.
    • Er wordt extra rekening gehouden met nieuwe deelnemers aan de groep.
    • Bij een klim wordt er gewacht tot de laatste boven is.
    • Bij pech wordt er op elkaar gewacht.

    Tekens in de groep

    • Als er gestopt moet worden geven de voorrijders een stopteken met de arm recht omhoog en roepen “STOP”. De groep geeft het stopteken door naar achter.
    • Als de weg vrij is, geven de voorrijders een teken met de arm omhoog naar voren wuivend en roepen: “VRIJ”. De groep geeft het teken door naar achter.
    • Bij rechtsaf: voorrijder met arm rechts en roept: “RECHTS”. De groep geeft de roep door naar achter.
    • Bij linksaf: voorrijder geeft dit aan met arm naar links en roept “LINKS”. De groep geeft de roep door naar achter.
    • Bij rechtdoor: voorrijder roept: “RECHTDOOR”. De groep geeft de roep door naar achter.
    • Bij obstakel rechts van de weg of inhalen van mede weggebruiker: de voorrijders roepen duidelijk “VOOR”. De groep geeft de roep door naar achter.
    • Bij obstakel links van de weg of tegenligger: voorrijders roepen duidelijk “TEGEN”. De groep geeft de roep door naar achter.
    • Bij obstakels in of op het wegdek wordt luid de naam van het obstakel groepen en met de arm naar beneden naar het obstakel gewezen. De groep geeft de roep door naar achter.
    • Wordt er “RITSEN” geroepen dan dient men achter elkaar te rijden. De groep geeft de roep door naar achter.
    • Indien de groep wordt ingehaald (fietser, auto, o.i.d.) roep dan luid “ACHTER”. De groep
    • geeft de roep door naar voren. Zijn er technische problemen roep dan luid “LEK”.

     Routes

     

    1. Peelroute (http://www.gpsies.com/map.do?fileId=zixxmnbhoifezfat)

    2. Brabantroute (http://www.gpsies.com/map.do?fileId=gantafekkdgfdehp)

    3. Groesbeekroute (http://www.gpsies.com/map.do?fileId=agvwouqimqrgrdmt)

    4. Maasroute (http://www.gpsies.com/map.do?fileId=dtdqpwskmgohosdr)


    Jaarlijks organiseert onze club weer haar jaarlijkse "Goed Begintocht".

    Ook dit jaar weer een fantastische manier om de overtollige gewicht na de feestdagen er weer eens lekker af te trappen en daarnaast je fietsvrienden ook een gelukkig nieuwjaar te wensen!

    Ook aankomende editie is er weer keuze uit 2 verschillende afstanden, te weten 35 en 50 km. De routes gaan vanaf Grave/Escharen richting de Reekse-, Langeboomse- en Gasselse bossen. Ofwel, de mooiste plekjes uit de regio met zowel technische als snelle/vlakke gedeeltes.

    Op de goed verzorgde pauzeplaats wordt er voorzien in ruime fourage voor de interne medemens!

    Inschrijven (o.a. met Scan en Go) kan tussen 09.00 en 10.30 uur bij de kantine van sportvereniging Estria aan de Kranenhofscheweg 10 te Escharen. Er is voldoende parkeergelegenheid en bij terugkomst kan de fiets afgespoten worden.

    Inschrijfgeld bedraagt €5,00 per deelnemer, NTFU-leden betalen €4,00.

    Wij hopen velen van jullie weer te mogen verwelkomen en er een geweldige dag van te maken!

    check onze facebookpagina voor de allerlaatste berichten:

    www.facebook.com/twcgrave


    Gedurende het zomerseizoen organiseert TWC Grave de "woensdagavondrit". De woensdagavondrit heeft een open karakter en is toegankelijk voor niet-leden. Tijdens de ritten is begeleiding aanwezig.

    Er zijn twee routes welke om de andere week worden gereden. In tegenstelling tot andere jaren starten we om 19:00 uur aan de Noorzijde van de Graafse brug. Hierdoor is het eenvoudiger voor deelnemers uit Wijchen om aan te sluiten. Het eindpunt is altijd bij Sportpark Estria.

    In de beginperiode zijn de routes ongeveer 50 km. Verderop in het seizoen, als het langer licht is, worden de routes verlengd tot ongeveer 60 km. Als je in het bezit bent van verlichting neem deze dan zeker in het begin van het seizoen mee.

    Er wordt gereden in groepen van max. 14 personen. Bij meerdere groepen vertrekt de snelste groep eerst. De groepen mogen niet bij elkaar aansluiten. Wie in de snelle groep rijdt en vindt dat het te hard gaat, kan zich terug laten zakken naar de toergroep.

    De routes liggen vast en zijn als gpx-bestand te downloaden (zie routes onderaan).

    Coördinatoren

     Voor de woensdagavondritten zijn er vier coördinatoren. Zij kennen het parcours en zullen zoveel mogelijk aanwezig zijn.

    • Marcel Rijs (06 83 67 53 58)
    • Etienne Friederichs (06 46 73 72 85)
    • Martin Lineman (06 53 32 84 83)
    • Bert de Wit (06 22 99 31 90)

    Gedragsregels

    Om veilig met elkaar te kunnen fietsen zijn er een aantal gedragsregels:

    • Houd je aan de verkeersregels en gebruik een fietsbel
    • Er wordt als groep gereden, dus: samen uit, samen thuis
    • Er wordt extra rekening gehouden met nieuwe deelnemers aan de groep
    • Bij een klim wordt er gewacht tot de laatste boven is
    • Bij pech wordt er op elkaar gewacht.

     Routes

     Er zijn twee routes (zie de link hieronder) en per route twee afstanden. De langere versie wordt gereden indien mogelijk i.v.m. de invullende duisternis .De kalender bepaalt wanneer welke route wordt gereden.

    Routes Gennep:

    50 kmGPSies - Woensdagavondrit Gennep

    60 kmGPSies - Genneprit (60 km)

    Route Groesbeek:

    52 kmGPSies - Woensdagavondrit Groesbeek 52 km

    54 kmGPSies - Groesbeekrit (Vogelsang & Hohldorn) 54 km


    Zaterdag 17 mei was het dan eindelijk zover, een primeur voor TWC Grave: De allereerste tijdrit van TWC Grave was een feit.

    Nadat in de voorafgaande weken met militaire precisie het plan werd uitgedacht, voorbereidt en het parcours vele malen werd verkend, konden onze kleppers dan echt van start.

    ’s Morgens werd het circuit nog ontdaan van de laatste restjes zand en grind in en werden onze (hagelnieuwe) pijlen gehangen. De EHBO’ers en seingevers werden nog eens uitgebreid gebrieft en de tijdswaarneming voor de laatste maal getest. Ook de starters, fotografen en het massaal aanwezige publiek werden opgewarmd voor het evenement. Je leest het goed, Tourdirecteur Marcel Rijs liet echt helemaal niets aan het toeval over!

    De spanning onder de aanwezige deelnemers was voelbaar; welk gemiddelde zou genoeg zijn voor de dagzege? Moet ik volle bak van start of toch nog wat overhouden zodat ik aan het einde van de rit nog een laatste krachtexplosie eruit kan gooien? Ik zal toch niet het ongeluk hebben dat uitgerekend tijdens mijn rondje ik opgehouden wordt door auto’s, huifkarren of wandelende senioren?

    Uiteraard gaf iedereen aan dat “deelnemen belangrijker was dan winnen”, maar intussen…….

    Klokslag 16.30 uur was het zover, topfavoriet voor de dagzege Robert mocht van start. Zijn Stalen Ros kreeg de sporen en met de voor hem zo kenmerkende lichte tred dook Robert het parcours op. Je zag de anderen denken “ach, ook Robert heeft vast wel eens een off-day” of “die oude fiets moet het toch een keer begeven, dit zou een mooi moment zijn” ’s-Avonds zouden we het weten of Robert met de bloemen naar huis zou gaan. Na exact 2 minuten stond Jean Paul (JeePee voor intimi) klaar voor de start. Volledig gesoigneerd én met tijdrithelm tot de tanden toe bewapend, zou hij dan wellicht de verrassing van de dag worden?

    Elke 2 minuten gingen vervolgens de andere deelnemers van start…. Het zou nog wel even onrustig blijven op de Beerschemaasweg.

    Gedurende het komende uur vlogen diverse rood-zwart-witte snelheidsduivels over het 17,1 kilometer lange (technische) parcours met maar liefst 60 (!) hoogtemeters. Waar sommigen het in de bochten rustig aan deden, doken weer anderen er vol gas doorheen. De seingevers verrichtten fantastisch werk, eventuele andere weggebruikers werden ruim op tijd aangekondigd en de op het parcours aanwezige EHBO’ers schreeuwden hun longen uit het lijf om de deelnemers toch nog net dat stukje extra te laten geven. Onderweg werd er door de deelnemers veelvuldig op de snelheidsmeters gekeken en de hartslagmeters stonden doorlopend in het rood en piepten alsof ze elk moment “game over” zouden aangeven. Wat een spanning en een apotheose! Wie o wie zou de ereprijs mee naar huis nemen en straks met de ronde-miss op het podium staan?

    Onderweg was er toch nog enig drama te betreuren. Dé belangrijkste outsider van de dag Jan Hopman reedt lek. De ploegleiderswagen was echter nergens te bekennen, zou die een verkeerde afslag genomen hebben? Er zat niets anders op dan toch maar snel even een bandje te wisselen. Vliegensvlug werd dit klusje geklaard en kon Jan dus weer zijn weg vervolgen. Welke invloed zal dit gehad hebben op zijn tijd en eindklassering? We zouden het later te weten komen….

    Bij de finish kwamen intussen de eerste toppers alweer over de streep. De één ogenschijnlijk nog zo fris als een hoentje, de ander helemaal leeggereden, kwijlend en happend naar zuurstof. Wat een respect moest je voor deze mannen hebben, fantastisch om te aanschouwen! Quasi nonchalant werden de ervaringen uitgewisseld en voorzichtig alvast geïnformeerd naar elkaars gemiddelde. De jury (onder bezielende leiding van mevrouw R. Wiltenburg) liet echter niets los, zouden de uitslagen dan zo dicht bij elkaar liggen en zou de jury pas in een nader beraad tot besluiten moeten komen? Spanning alom…. Besloten werd om pas tijdens het afsluitende diner de uitslag bekend te maken. Vol spanning maar met begrip voor de zorgvuldige besluitvorming gingen de deelnemers huiswaarts om daar de vochtreserves weer aan te vullen en even op te frissen.

    Vanaf 18.00 uur werden er op het evenemententerrein een heerlijke BBQ en pasta-maaltijden geserveerd. Inmiddels waren ook de leden van onze A+ groep aanwezig die eerder op de dag de nodige hoogtemeters hadden gemaakt in de Belgische Ardennen. Onder het genot van een cola light, biertje of glaasje wijn werd de dag nog eens doorgesproken. Ongeacht de uitslag was iedereen het er wel over eens, dit MOET een jaarlijks terugkerend evenement worden!

    Ineens, geheel uit het niets kwam de jury tevoorschijn met de uitslag. Gespannen koppies onder de deelnemers, dit was het moment van de waarheid! In gedachten werden de overwinningsspeeches nog even geoefend en werd bedacht wie er allemaal zeker bedankt moesten worden (familie, vrienden, de buurman die vroeger altijd mee ging fietsen en dus het virus overgebracht had, etc. etc.)

    Allereerst werd even stilgestaan bij de pechvogel van de dag. Jan Hopman (vanaf nu “de Lekke”) bleek toch nog een eervolle 8e plek te hebben gehaald. Chapeau, toch nog een geweldige prestatie!

    Vervolgens werden – stuk voor stuk- de overige uitslagen bekend gemaakt. Ogenschijnlijk tevreden hoorden Barry, Theo, Bart en Etienne aan welke plek ze behaald hadden. Toch was van de gezichten af te lezen dat ze wellicht toch nog iets meer hadden kunnen geven en dat zich alvast zinden op revanche tijdens de 2015 editie.

    En dan, het podium:

    Als nummer 3 bleek Albert Kager te zijn geëindigd met een fantastisch gemiddelde van 36,46 km/h!

    Nummer 2 en dus (voor velen, behalve voor zichzelf) de verrassing van de dag JeePee Jansen met een onwerkelijk gemiddelde van 37,86 km/h!

    En jawel, nummer 1: De absolute topfavoriet, d’n knaller uut L ‘boom, de ongenaakbare, de bedwinger van 10kg. staal, de altijd bescheiden maar ó zo ongenadige “heerscher van de timetraiil”: Roberto Schamp met een buitenaards gemiddelde van maar liefst 39.77 km/h !

    Heren, van harte gefeliciteerd met deze mooie eindklassering! Het is jullie van harte gegund!

    ’s Avonds was het nog lang rumoerig, tot laat in de avond werd er geproost en sterke verhalen uitgewisseld. De energie sidderde nog uren voort, stiekem werd er alvast uitgekeken naar volgend jaar.

    Naar verluid zullen dan ook Marcel “Whohoho” Rijs, Olav "de kneder" Beemsterboer, Ron “Wiggo” Wiggemansen, Bertje “afwasborstel” Kroes, Marcel “Steegie” van de Steeg, Bert de "Lange" Wit(te) en ook Igy “Ignatio della Capo” deelnemen. De eindzege zal ook dan weer zwaarbevochten worden….

    Deelnemers Tijdrit TWC Grave

     

    JeePee in actie

     

    Het podium!

    Team organisatie


    © 2017 TWC Grave